Sunday, February 10, 2008

AM 729

I seldom listen to the AM radios. Today, I tune the radio back and forth without any specific program to listen. It happened that I found AM 729, the Shih Hsin Radio Station(世新電台).It was Deutsche Welle(德國之音) on the air. For me, the Deutsche Welle is not the same to the BBC world service, DW is in more depth with no-big-deal kind of news, and you won't have American election or Afghanistan news all day long.

To my surprise, they had a special on how the Indonesian ex-Chinese are doing after Suharto's death. These ex-Chinese have been through a terrible life under Suharto's anti-Chinese policy. They are a bit confused. They consider themselves as Indonesian, but why is that they have to be treated differently just because they have a Chinese strain. Some are proud of being both Indonesian and Chinese.

There were some interviews in the program, so I can hear the voices directly from those Indonesian ex-Chinese. That's quite a contact.

My point here is not to discuss the Indonesian ex-Chinese problem, but the media from German that is so different from the U.S. or British ones. We all have been for too long a time reading, watching, and listening to the U.S. media, and unintentionally getting an American view. It's a situation that I thought I can do nothing about it. For if we want to keep receiving world views, we have to receive them in English, which automatically conveys an American view. I am not saying that the American view is bad, actually it is quite good, and I have been enjoying it very much. But we just want to have some other voices to listen to.

I am glad that Deutsche Welle does it in English. From now on, I have BBC, ICRT, and DW to choose.

6 comments:

Vert Calme said...

新年快樂
我有裝數位機上盒
【掛第四台,每月一百】
裡頭有很多少見的的新聞臺
包括德文的DW法文的TV5
還有其它BBC等
你講的報導我剛好有看到
少了這幾臺
我會很不習慣

Unknown said...

Calm兄新年快樂

我沒裝數位機上盒,因為社區包了第四台。不過我有投資第四台,他們正在推機上盒,所以我由衷希望大家多裝機上盒:-)

另外我很遺憾的是,我不懂法文和德文。上次去泰北,觀光客中,好多是講法文的,而電視台也播放著法語節目。(我猜是法文之類的歐系語言)。

德文更是我的痛。大學時有個德國來的交換學生,我們和他用英文溝通,但他偶爾會有幾句德文脫口而出,那個聲調真是好聽極了。

其實泰語也很美,但我終究不能每種語言都去學。

trifire said...

我想請教一下 TV5 是法國的廣播還是加拿大的 ...
在 CHT MOD看了幾次 ... 節目的品質與顏色都跟常見的日式與美式節目差很多 ...

trifire said...

印尼排華 ... 就我所知
有一部分是共產黨的問題
一部分是華人掌經濟命脈的問題 ...

這樣的印尼 會不會排斥台商 ??

Unknown said...

Trifire兄新年快樂:

印尼排華的確很嚴重。但我曾經請過一名來自中爪哇的印尼幫傭,感覺上還好。也許不同的印尼人,在不同的環境之下,有不同(程度)的感受。

但政府的態度很重要,許多印尼人或許會在政府的政策下,認為排華是天經地義的事。

至於印尼人會不會將台商和舊華僑分開看待,我並不瞭解,他們也許不會分得那麼清楚吧。因為,畢竟都是經濟優勢族群。

幸好慈濟經常在印尼做許多善事,我常常看到慈濟人(及當地的華僑)與印尼人融在一起的畫面,希望這有助於化解印尼人普遍的排華觀念。

印尼排華是長年歷史的累積結果,我想,也只能像慈濟這樣,一點一滴的慢慢從生活做為上,漸漸地化解和相互包容吧。

TV5我沒看過,也許要請calm兄指點。

Vert Calme said...

TV5是法國針對海外法文人口開設的,
當然也包括加拿大比利時等法語區域
DW有若干節目是英文發音
TV5統統法文。
不過我雖不懂日文德文
看NHK與DW還是很開心。